Amazone: zwarte panter gespot/ La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Koenie - WaarBenJij.nu Amazone: zwarte panter gespot/ La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Koenie - WaarBenJij.nu

Amazone: zwarte panter gespot/ La Paz

Door: Koenie

Blijf op de hoogte en volg Koenie

28 Maart 2010 | Bolivia, La Paz

Hallo iedereen,

Voor de laatste keer een verslagje met deze keer:

- wildlife spotten in de pampa's
- lekgestoken worden in de Amazone door miljarden muggen
- een glimp opvangen van een zwarte panter!!!
- The World's Most Dangerous Road fietsen in La Paz na een avond stappen

PAMPA's

Na onze fantastisch ervaring op de zoutvlaktes, was het tijd voor iets heel anders.. de pampa's van Rurrenabaque in het noorden van Bolivia. Dit is een groot moerasgebied dat geheel onder water stond omdat het regenseizoen was. Dit is DE PLEK om wildlife te spotten! Iets wat ik als dierenliefhebber nou eenmaal het mooiste vind om te doen. Wat moet ik nog meer toevoegen, check de foto’s:

- kaaimannen / krokodillen van zo'n 3 meter lang, waar we vlak naast stonden (zie foto)
- brulapen, die mij qua geluid een beetje deden denken aan de gemiddelde Brabander (zoals eh… Mike, Richard, Linda...;))
- doodshoofdaapjes
- cappuccino-apen
- blauwgele ara's
- roze rivierdolfijnen, waar we mee gezwommen hebben :)
- piranha's (gevangen met piranhavissen)
- anaconda's (helaas niet gezien)
- boommiereneter
- tarantula’s
- capibara’s, de grootste knaagdieren ter wereld
- slangen, waarvan één alleen maar kikkers at (die groene)... zou ie dan gevaarlijk zijn voor mij, aangezien sommigen vinden dat ik op een kikker lijk...? :S

AMAZONE

Vervolgens zijn we 4 dagen de jungle ingedoken. De Amazone jungle strekt zich uit over Brazilië, Peru en Bolivia. Onze 60-jaar oude gids was niet de snelste, maar wel grappige vent!. Hoe het is in de jungle:

- warm
- vochtig
- MUGGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Die muggen waren weer vreselijk, net als in de Amzone jungle van Peru 5 jaar geleden. Na deze trip heb ik:

- nog steeds geen respect voor de mug
- vraag ik me nog steeds af waarom er muggen zijn
- HAAT ik muggen nog meer!!!!
- heb ik er weer 80 bulten bij…

Ook hebben we hier wat dieren gespot: een eekhoorn!!!!!!!!!!! Die had ik echt nog nooit gezien ;) Twee wilde zwijnen… en…. een:

ZWARTE PANTER

Het is geen grap..! We hebben een zwarte panter gespot..!!! Extreem zeldzaam. We liepen terug van een hike en waren bijna bij het kamp, toen de gids ineens stopte en naar een boom keek. Ik keek ook en zag ineens een zwart dier vliegensvlug de boom uit sprinten en de bush in rennen. Ik vroeg wat het was, “pantera negra” zei de gids… de reactie van Emile en mij was… “Neeeee, echt???” (“No… si??”) Ja, het was er echt één… en arme Emile, die net achter nij liep had ‘m helaas niet gezien.. Het was ook maar 1 seconde.. Maar hoe cool dat we hem tegen zijn gekomen… Helaas wilde hij niet blijven zitten voor een foto!

Het was wel een jonge panter, nog niet volwassen. Als je met meer mensen bent, zijn ze niet gevaarlijk. Maar als je alleen bent, kan het zijn dat hij je aanvalt. Toen ik ’s nachts mijn bed uit moest om te pissen.. buiten.. in m’n eentje… hmmm… vond ik dat toch niet heel relaxed. Maar ik heb het overleefd…

LA PAZ

Na de Amazone trip vlogen we terug naar de hoofdstad La Paz, voor onze laatste dagen… La Paz ligt op 4000m hoogte en is de hoogste hoofdstad ter wereld. Het is een ongelooflijk indrukwekkend gezicht, als je het van hoogte ziet liggen (zie foto). In La Paz hebben we souvenirs ingeslagen en de laatste avonden flink gestapt…. Met 1,5 uur slaap begon ik de laatste dag aan:

THE WORLD’S MOST DANGEROUS ROAD

Erg verantwoord! :) Deze weg is een 68 km lange weg waarvan 50 km een dirt-road langs diepe afgronden. Afgronden van honderden meters naar beneden… Oftewel… rij je van de weg af, dan val je gewoon te pletter neer. Er zijn ook al meerdere mensen omgekomen. En er staan langs de route meerdere kruisjes op plekken waar toeristen zijn verongelukt. De route is alleen maar berg-af, dus je wordt niet moe en gaat de hele tijd hard!

Maarrrr…. Als je gewoon goed oplet en geen gekke dingen doet, dan gebeurt er ook niks. Het was in ieder geval een prachtige route en we hebben flink gecrosst met de mountainbikes… maar wel verantwoord… anders had ik dit niet kunnen typen natuurlijk ;)

TERUG NAAR HUIS

Helaas was dit onze laatste dag… Die nacht vertrok ons vliegtuig terug naar huis. Na 3x overstappen, 2 uur op de grond geslapen op Sao Paulo Airport (als zwervers) en 28 uur later landden we op Schiphol, waar Emile en ik als 2 negers met een Boliviaans mutsje op en een in Bolivia gekocht Nederlands voetbalshirtje door de gates kwamen gelopen… hoongelach van de omstanders viel ons ten deel ;)

We zijn dus terug! Het was een fantastisch reis. Ik heb alles gedaan wat ik wilde doen en nog meer. Een ervarong voor het leven… Ik wil jullie allemaal bedanken voor al jullie berichtjes op de site.. erg leuk! Iedereen die ook nu weer een berichtje achter laat zal ik persoonlijk komen bedanken.

En iedereen is van harte welkom om de 15.783 foto’s te komen kijken! J

Tot gauw!


  • 28 Maart 2010 - 15:53

    Gerben:

    Je bent welkom loco negro.
    Succes met rehabiliteren in het Limburgse.

  • 28 Maart 2010 - 19:50

    Marian:

    Ha Koenie,
    Fijn dat je heelhuids terug bent gekomen met alleen wat muggenbultjes! Zoals je weet hadden we ook hele andere scenario's bedacht, maar tis goed gekomen;-)
    hoop dat je snel tijd hebt, want ik wil ze alle 15.783 zien! (zal ik mike dan maar thuis laten?)
    Tot snel, groetjes, Marian

  • 28 Maart 2010 - 21:39

    Ingrid En Raymond:

    Zoals de tekst op mijn hyves...

    People who tell you never to let little things bother you...have never tried to sleep in one room with a mosquito!!

    We zijn blij dat je heelhuids terug bent (bultjes tellen niet mee)...en een geweldige tijd hebt gehad!!

    Groetjes Ingrid en Raymond.

  • 30 Maart 2010 - 19:24

    Joos:

    Koen! Welkom thuis!! Wat een mooie reis, en nog mooiere foto's!!
    Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Koenie

Actief sinds 28 Okt. 2009
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 126534

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 28 Maart 2014

Ecuador & de Galapagos eilanden

12 Oktober 2011 - 14 December 2011

Australië - down under...

26 Januari 2011 - 20 April 2011

Maleisië, Borneo, Singapore, Indonesië

25 Januari 2010 - 25 Maart 2010

Iguazu

12 Maart 2010 - 25 Maart 2010

Amazone / pampa's / La Paz

03 December 2009 - 15 December 2009

Ushuaia - Antarctica

28 November 2009 - 30 November -0001

Buenos Aires - Peninsula Valdes

Landen bezocht: