Fraser Island en de Whitsundays... prachtig... - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Koenie - WaarBenJij.nu Fraser Island en de Whitsundays... prachtig... - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Koenie - WaarBenJij.nu

Fraser Island en de Whitsundays... prachtig...

Door: Koenie

Blijf op de hoogte en volg Koenie

05 November 2011 | Australië, Airlie Beach

Ik heb een probleem hier in Australië… en dat is mijn naam. In Nederland een heel normale naam, maar op zijn Ozzies uitgesproken: Coon, dan betekent het iets anders. Een “coon” is een scheldwoord voor een Aboriginal. Een heel oud en extreem kwetsend woord… je zou het kunnen vergelijken met bijvoorbeeld “roetmop” in het Nederlands… Het komt dus op het volgende neer:

Als ik me voorstel aan een Australiër, dan zeg ik dus: “Hallo, ik heet roetmop”… Dan maak je niet echt een goede eerste indruk, of wel? ;) De meesten kijken ook raar terug als ik me mijn naam zeg… niet zo gek dus Mijn ouders hebben hier niet over nagedacht toen ik werd geboren. Ik moet het hier toch thuis even met ze over gaan hebben :) Voorlopig doe ik mijn best om Koen zo Hollands mogelijk uit te spreken, zodat het minder op “Coon” lijkt… :(

BIJNAAM

Ik heb inmiddels ook een bijnaam gekregen van Rob, Linda en Fleur, was ik nog even vergeten te vertellen de vorige keer. Persoonlijk hou ik niet zo van het toenemende gebruik van Engelse woorden in de Nederlanse taal… dat krijg je als je opgroeit met een vader die leraar Nederlands is. Sommige woorden zijn inmiddels helemaal ingeburgerd, zoals ‘cool’, ‘nerd’, ‘computer’ en natuurlijk ‘wanker’. Maar het is tegenwoordig ‘trendy’ om zo veel mogelijk Engelse woorden te gebruiken, want dan ben je veel ‘cooler’. Het ultieme ‘nerderige’ Engelse woord dat ik tegenwoordig steeds vaker hoor helaas, is toch wel ‘flabbergasted’. Wat een dom woord! Wat is er mis met ‘verbaasd’?

Fleur was het niet met me eens. Zij vind dit een superleuk woord (nerd nerd nerd!). Uit de discussie hierover ontstond mijn nieuwe bijnaam… vanaf nu noemen ze mij de ‘flabbergast’. Ik denk, schrijf er zelf maar even over.. dan gaat de lol er vanzelf af. Hopelijk….

Hmm… begint een beetje op een column (ook Engels ;) ) te lijken. Ik zal even vertellen wat er verder hier gebeurt:

TIENERS in BYRON BAY

Fleur en ik hebben 3 dagen in Byron Bay vertoefd. Een surfersplaats zonder golven :S Verder zitten hier vooral kinderen van 18-24 jaar die alleen maar willen zuipen en feesten. Ok, ik was ook ooit zo. Maar nu met mijn 31 jaar, trek ik dat niet meer hoor… Ik durf het woord bijna niet in de mond te nemen, maar zou ik ‘volwassen’ aan ’t worden zijn??? Het grappigste was, toen we een avond onze ID moesten laten zien bij de ‘Cheeky Monkeys’… kregen we allebei een 18+ stempel.. ik verzin het niet.. zie de foto’s. Het zou erger zijn als ze ook nog verschillende stempels hadden en wij dan beiden een 30+ hadden gekregen, haha.

FRASER ISLAND

Hierna zijn we naar de toeristische trekpleister Fraser Island gegaan. Op t eiland mag alleen met een 4WD gereden worden, omdat er geen verharde wegen zijn. Wagenzieke Fleur en ik mochten van de chauffeur/gids voorin plaatsnemen. Op zich beter dan met zijn 8en achteringepropt, zou je denken… maar houdt dan wel even in t achterhoofd, dat onze ‘driver’ vrij obees was, oftewel een enorm, dikke pens die net niet tegen t stuur aankwam. Daarbij werd de ene na de andere mueslireep naar binnen gewerkt, zodat wij steeds meer in de verdrukking kwamen tijdens de 2-daagse tocht. Hij was maar klein en zijn voeten kwamen bijna niet bij de pedalen, maar…. Met zijn grote teen wist hij toch het gaspedaal in te trappen. Vrij zwaar om dit met je teen te doen zou je zeggen, maarrrrrr…. Als je zo zwaarlijvig bent, zoals deze gast, dan zit er zelfs een hoop vet in je voet. Deze worstentenen waren dan ook zo vet, dat ze helemaal niet meer konden buigen volgens mij. Dat maakt het gasgeven dan weer een stuk makkelijker denk ik. ;)

Fraser was erg mooi met meren met superhelder water. Zwemmen in de zee wordt afgeraden vanwege de vele haaien. Heerlijk scheuren met 80 km/u over het strand met prachtig blauw water ernaast. Nog enkele hoogtepunten:

- Een dingo op t strand: supergaaf om deze afstammeling van de Aziatsche wolf in t wild te zien. In groepen zijn ze absoluut gevaarlijk voor mensen!
- Een zeearend op ‘t strand
- 4 Deense blonde meiden in onze groep (niet verkeerd, het oog wil ook wat)

GRAPPIGE TOURGIDS

Een van de ‘drivers’ was erg grappig en maakte alleen maar schunnige grappen. Hij had mij er ook ff tussen. “How do you say ‘choose my side’ in Dutch?”, vroeg ie me. Ik antwoorde: “kies mijn kant”. De Deense meisjes keken verschrikt op en de andere gids riep “kiss what?” Toen moest ik mijn excuses gaan aanbieden voor mijn taalgebruik, haha. Als je ‘m niet snapt, zeg het dan maar eens hardop en denk dan in het Engels. Duurde bij mij ook enkele seconden…

AFSCHEID

Na Fraser hebben Fleur en ik afscheid genomen. Zij is naar een vriendin in Brisbane (Anne). Het is supergezellig geweest met Fleur. We kennen elkaar al van de middelbare school en hadden altijd een beetje een haat-liefde verhouding. Als we elkaar te vaak zagen, kregen we ruzie… misschien lag dat gewoon aan dat ik vroeger een ettertje was ofzo ;) Maar ik moet zeggen: we hebben het superleuk gehad samen en ontzettend veel gelachen. Geen irritaties en dat is wederzijds. Ik ben er helemaal ‘flabbergasted’ van. Heel jammer om afscheid te nemen, maar we hadden beiden andere plannen. Ik ben nu alleen verder gegaan naar het volgende ABSOLUTE HOOGTEPUNT…

WHITSUNDAY ISLANDS

Om maar met Engelse termen te blijven smijten:
- Stunning
- Breathtaking
- Awesome

Ik heb 3 dgn op een catamaran gezeten met alleen maar zon, zee en de prachtige plek: Whitsunday Islands… Een ongelooflijk mooie plek, ik kan alleen maar zeggen: kijk de foto’s!!!!!!!!!!!! Een van de mooiste plekken van Australië... Zelf bij deze doorgewinterde reiziger viel mijn mond van verbazing open :) Parelwit Strand, ongelooflijk helder water, mooi blauw in de verte. Het water zat vol met stingrays, ja inderdaad, die Steve Irwin gedood hebben. Met een wetsuit aan konden we toch het water in. Zie foto’s!!!!

DUIKEN

Ook weer mijn eerste twee duiken gemaakt. Meteen een (kleine) haai gezien en een enorme “giant wrasse”, van een meter lang met megadikke lippen. Deden me enigszins aan de donkere dames in Rio de Janeiro denken ;)

Morgen vertrek ik hier weer en neem ik de bus naar Townsville. Van daaruit ga ik op één van de nr. 1 duikplekken van Australie duiken. Het is één van de meest spectaculaire scheepswrakken in de wereld, de Yongala, op 16-28m diepte. Haaien, schildpadden en schijnbaar zoveel vissen dat je ze aan de kant moet duwen om verder te zwemmen…. Heb er zin in :)

Enne…. Superbedankt voor alle leuke reacties! Echt te gek om ze allemaal te lezen. Blijf ze posten, dan ben ik ook weer gemotiveerd om noooogggg laaaanggeeereeeee verhaaaaallleen te blijven schrijven :) Sorry, het is ook zoveel om te vertellen.

Groetjes, de flabbergast! ;)

  • 05 November 2011 - 09:43

    Melanie En De Kids:

    Hallo Koen, wat een leuk verslag alweer. En zou het echt waar zijn?? Koen die volwassen wordt??
    I hope so, haha. De foto's zijn echt helemaal geweldig. Wat een mooi strand en wat een mooie zee. Ongelooflijk. Nou heel veel plezier met je verdere reis. xx mel, uiteraard ook van Joeri en Mathijs.

  • 05 November 2011 - 12:02

    Hans (die Van Anne):

    Der Koenie,

    Klinkt goed wat je hier schrijft allemaal! Ik zag je bericht op FB voorbijkomen. Ben er zelf hopelijk rond de jaarwisseling of januari. Zit nu nog in Singapore en straks Indonesie. Zelf nog een lange trip voor de boeg in Ozzie?

    Geniet iig!

  • 05 November 2011 - 17:13

    Loek:

    Hey Coon,

    Ziet er weer goed uit. Gelukkig zit je iets zuidelijker dan Steve Irwin zat maar blijkbaar gevaarlijke beesten die stingrays. (*On 4 September 2006, Irwin was fatally pierced in the chest by a stingray spine while snorkelling at the Great Barrier Reef, at Batt Reef, which is located off the coast of Port Douglas in north Queensland.) Verbaas me trouwens dat je de engelse woorden nu pas opmerkt, ik vrees dat je daarmee eerder laat blijken dat je "oud" of "volwassen" wordt dan het Byron Bay verhaal.
    Maar leuk verhaal weer en volgende keer nog langer aub, persoonlijk verwacht ik minimaal het drievoudige. Ook wat meer foto's ik krijg nog niet een goede indruk. Groetjes and have fun!!

  • 05 November 2011 - 21:29

    Mabelle:

    Koenske!

    Me reet dat jij ooit volwassen gaat worden, vergeet het maar! ;-) Maar dat doe je toch weer goed manneke! Geen foto's van de 'obese driver' of van de 'Danish beauties'?
    Have fun! x Mabelle

  • 06 November 2011 - 09:19

    Ellen G:

    Ohhh hier staan de foto's! Wow!!! Wat een mooie stranden! En wat tof dat je ook duikfoto's hebt!
    Mooi!

  • 06 November 2011 - 14:10

    Monique:

    He Koen!
    Leuk, die column variant. Dat houdt het spannend en zorgt ervoor dat ik volgende keer weer op je link klik! Al miste er iets in je verhaaltje... je mag zelf bedenken wat!
    Veel plezier! En kijk uit voor de stingrays, zoals Loek zegt!!
    x Monique

  • 06 November 2011 - 18:58

    Jois:

    Hey Flabby,
    Geheel niet onder dwang een spontane reactie op je site. ;)
    Blij om te horen dat je maar 1 probleem hebt tijdens je holiday...daar zou ik mee kunnen leven. Want het ziet er echt totally awesome uit allemaal!
    Tja, en dan die volwassenheid....zegt mij genoeg dat jij je 18+stempel pas kreeg NA het tonen van je ID !!!! :p Maar goed, daar tegenover staat dan weer de foto waar je ENORM stijf springt, en dat is dan (helaas voor jou) dan toch weer de verrader van je 30+ leeftijd !!!
    Nou Koen...klinkt goed allemaal en de prachtige foto's bevestigen je enorm lange, maar zeer enthousiaste, verhalen!
    Have Fun
    Kus Jois

  • 07 November 2011 - 08:57

    Chantalle:

    Hey Koenie!!!
    Wat een foto's, (zucht, ik verlang weer terug naar 2007 toen ik ook down under was), wat is het daar toch onbeschrijflijk mooi he!!.
    Natuurlijk blijf ik deze reis ook weer trouw volgen!
    Ik ben benieuwd wat er nog gaat komen!
    Hoe lang blijf je aan de andere kant van de wereld??

    xx

  • 07 November 2011 - 10:29

    Linda En Rob:

    Hi mate,

    Completely flabbergasted door alle mooie fotos. Bedankt voor het pionieren, nu weten we waar wij de volgende keer heen gaan!!! Hou je ogen goed open, en de camera paraat (flabber) gast.
    Wij hebben ondertussen ons duikbrevet gehaald en de eerste bull-rays zijn gespot. Hopelijk wordt de wreck-dive een succes, dan weten we dat ook weer ;-)
    Heel veel plezier nog in het noorden en tot snel.

    p.s. Die LUCHT!!!

  • 07 November 2011 - 15:50

    Hans I:

    Awesome!

    Ziet er echt te gek uit Coon !!
    Ben je nog in Airlie Beach geweest toevellig????
    Heb daar goede herinneringen aan...

    Geniet er nog van en vergeet de Woolshed niet in Cairns!

    Groeten Hans

  • 07 November 2011 - 17:09

    Lisanne:

    Wauw,...ziet er allemaal weer super uit!!! Ennuh,....ben het ook helemaal met je eens...die Engelse woorden kunnen echt niet hoor! So Stupid!:)

    Die 18 + stempel zou ik zelfs meenemen naar huis....komt misschien nog eens van pas als je je hier weer moet legitimeren! :)

    Have fun!!! x x x

  • 08 November 2011 - 21:42

    Mamalucy:

    Hi Koen,
    dat is weer een geweldig verslag. Hoef niet te vragen of je het naar je zin hebt.
    Als ik 31 jr. geleden beseft had dat jij zo'n wereldreiziger zou worden had ik je wel John genoemd. Ben nu maar creatief en maak er Coenraad (Conrad) van dan nemen ze je misschien serieus. En wat betreft het woord "kant", zelfs ik weet dat je dat beter niet kunt zeggen in Engels sprekende landen.
    Ben wel erg benieuwd hoe dat is als je straks als volwassene terug komt!
    Geniet nog maar van dit prachtige land, bedankt voor je (bezorgde) telefoontjes en tot december.
    Kus, mam

  • 08 November 2011 - 22:48

    Willem Oet Voasje:

    Hi Koen, uh, sorry, Conrad,

    Okay, do I really have to tell you I’m as jealous as a nun in a nudist colony? Lately I haven’t been any further away from the metropolis of Vaesrade than Genk, Brussels and Aachen? Never mind, I’m glad you’re having a good time!

    Thought I’d be of assistance regarding the problem of the unintended racially tinted sound of Koen. Fortunately, the English translation is Conrad. As far as I know Conrad still has strictly neutral and therefore politically correct connotations. Also, you may appreciate the fact that Conrad has a bit of a macho ring to it, which could be preferable over the rather wimpish sound of Flabbergasted. Actually, for your info, more often than not you will hear more women use the word flabbergasted rather than men. And not only women, if you get my drift.

    Having said that, I'm flabbergasted that the word 'flabbergasted' actually has become some sort of a trendy linguistic status symbol in The Netherlands. But then, never mind; whatever….

    Your mother just walked in and told me she already gave you the same advise as far as your name is concerned. Guess telepathy does work after all.

    Have a good one, Conrad!
    Willem.


  • 09 November 2011 - 13:38

    Knutschie:

    Koenie! Was machst dich mit Mabelles Reet? Keine ärger, fremd jeen kann ich ooch!

  • 16 November 2011 - 06:52

    Niels:

    Wat een awesome story maatje! Gelukkig is het dit keer ook hier redelijk goed weer en is het allemaal wel te verkroppen. Tot de volgende!

  • 16 November 2011 - 06:52

    Gerben:

    Hey Kun(t),

    mooi dat je je goed vermaakt daar! Misschien vind je het toch leuk om te horen dat Rowwen Heze weer fantastisch was.. ook zonder jou, al hebben we je wel gemist natuurlijk. Dit jaar gelukkig geen happyslaps, maar de goede vervanger: de wedgie (ook weer Engelse woorden).

    Groeten aan Steve, xx

  • 16 November 2011 - 06:53

    Sander:

    Hey Bruder Cohen a.k.a. flubbergast,

    Het klinkt mooi en ziet er fantastisch uit.
    Vandaag de Donald Duck aan Blanca en Elian voorgelezen en uitgelegd hoe wij daar vroeger om vochten. Ondertussen wordt ik nu al gepest door mijn eigen kinderen: ze bieden me de hele tijd vlees aan en zingen ajax liedjes, Jippie. m.a.w. hier alles goed.

    gr Sander en kids

  • 16 November 2011 - 06:53

    Ellen G:

    Ha Koen!

    Leuk om je verhaal te lezen! Maarrr waar zijn je foto's?
    Ben helemaal benieuwd naar het duiken daar, schijnt super te zijn natuurlijk! Genietse!!

    Liefs

  • 16 November 2011 - 06:54

    Maaike:

    Ha Koenie!

    Je moet toch eens over een carriereswitch na gaan denken... Toch maar een boek gaan schrijven? Klink maar weer eens goed daar. Ik ga zo op zoek naar een video over overhupsende kangaroes of zo? Hoorde gister dat ik die over het hoofd heb gezien! Echt heel fijn om jou en Fleur te spreken laatst trouwens. Echt super attent.
    Geniet ze! En schrijf maar veel hele lange verhalen.

    Lfs

  • 16 November 2011 - 06:54

    Barbwire:

    Ik heb mijn naam ook maar even aangepast aan het engelse taalgebruik ! Wederom een mooi verhaal !

    Kijk maar uit voor de sting rays want we willen ons flabbergast wel weer heelhuids terug.
    Veel plezier nog ! x

  • 16 November 2011 - 06:54

    Simone:

    Eh Koen jij wordt volgends mij nooit volwassen!

    Ik blijf het ook zeggen Australie is idd erg mooi! Ook al ben ik nooit echt het binnenland in geweest.
    Zo te horen met een zonnetje, zal je aardig bruin zijn. Niet zo raar dat mensen je aan zien voor een Coon!!! haha

    Veel plezier!
    XXX Simone

  • 16 November 2011 - 06:55

    HC:

    Koen,

    Way cool wat je daar allemaal doet. Totally right over het taalgebruik.
    Ik zou zeggen, hang in there. We zien elkaar gauw, die LaFa, Femina reunie ga ik even checken bij mijn agenda. Whitsunday uit ons boek gepikt? Stonden de pics namelijk al in. Lijkt me inderdaad mega.
    TTYL,
    Luc

  • 16 November 2011 - 06:55

    Helmonder:

    Koet,

    Waarom maak jij je nog druk over je naam? Daar worden je hele leven toch al grappen over gemaakt?
    Ach ja, laat ze maar lachen, jij zit daar en wij hier in ''t kouwe kikkerland der nederlanden...

    Kijk uit voor die homobeesten (HAAAAAAAAAI) en ook voor de pijlstaartroggen... fijne duik gewenst en reis ze nog wat, laat je voetsporen na op deze aardkloot!

    (geen engelse termen gebruikt?) mooi...

    groetjes
    Julezz en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koenie

Actief sinds 28 Okt. 2009
Verslag gelezen: 1161
Totaal aantal bezoekers 126534

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 28 Maart 2014

Ecuador & de Galapagos eilanden

12 Oktober 2011 - 14 December 2011

Australië - down under...

26 Januari 2011 - 20 April 2011

Maleisië, Borneo, Singapore, Indonesië

25 Januari 2010 - 25 Maart 2010

Iguazu

12 Maart 2010 - 25 Maart 2010

Amazone / pampa's / La Paz

03 December 2009 - 15 December 2009

Ushuaia - Antarctica

28 November 2009 - 30 November -0001

Buenos Aires - Peninsula Valdes

Landen bezocht: