Kotsen, koala’s knuffelen en haaien voeren! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Koenie - WaarBenJij.nu Kotsen, koala’s knuffelen en haaien voeren! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Koenie - WaarBenJij.nu

Kotsen, koala’s knuffelen en haaien voeren!

Door: Koenie

Blijf op de hoogte en volg Koenie

16 November 2011 | Australië, Airlie Beach

Wat ik nu met duiken heb gezien… ’t meest spectaculaire wat ik ooit onder water heb meegemaakt… Feeding the Sharks…. Dus voor wie niet zo graag leest… de video en de foto’s MOETEN JULLIE ALLEMAAL ZIEN!!! :)

DE KOTSENDE KOEN EN DE KOALAKNUFFELAAR

Lijkt net een Suske en Wiske titel zo he? Voor de mensen die alleen het kotsen willen lezen, en ik weet dat er een hoop vrienden zijn die genieten van wat leedvermaak m.b.t mij ;)Dan ga maar gelijk door naar het duikgedeelte… :)

En voor haaien… lees: HEEL VEEL HAAIEN.. scroll nog verder naar beneden naar de LIVE-A-BOARD.

KOALA’s KNUFFELEN op MAGNETIC ISLAND

Ok, ik heb gezondigd… geheel tegen het advies van Rob, Linda en Fleur heb ik een koala vastgehouden in een dierenpark op Magnetic Island. Ze zijn nou eenmaal zo schattig… ik kon ’t niet laten. Ik wilde t echt... Maar achteraf voelde ik me er een beetje dubbel over… alsof ik een koala had misbruikt… en ongevraagd betast had… terwijl hij dat eigenlijk niet wilde… Even voor de duidelijkheid.. Ik heb geen onzedelijke betastingen gedaan hoor :)

Zoals je op de foto ziet, kijk ik ook niet heel erg blij.. Ik moet zeggen dat t echt heel lieve, zachte beestjes zijn… Maar eigenlijk slapen ze 14 uur per dag en worden ze dus in hun slaap gestoord, voor stomme mensen zoals ik, die schijnbaar een tekort aan knuffels hebben. Ik heb berouw…

Er zaten nog veel meer koala’s gewoon te slapen in boompjes en heb superleuke foto’s van ze gemaakt. Ook een kaketoe op de arm gehad, die zonnebloempitjes uit je mond hapte.. dat vond deze vreemde vogel wel leuk.

KOTSEN EN DUIKEN

Tja, ga je eindelijk naar de topduikbestemming van Australië, het scheepswrak de “Yongala”… blijkt het niet allemaal leuk te zijn. Aangezien er nog 121 lichamen in het in 1915 gezonken schip zitten, leek het een mooi scenario voor een goede horrorfilm. Dat werd het ook… alleen iets anders dan verwacht. De zee was nogal ruw… de boot niet stabiel en het bleek drie uur te duren om er te komen… :( Na de zware overtocht naar Antarctica twee jaar geleden dacht deze “zeebonk” ook wel dat hij zeebenen had… nou.. niet dus… Het ging 3 uur lang goed, maar was wel misselijk de hele tijd. Gelukkig boerde ik het lekker weg steeds ;) De schipper zei nog tegen me over “seasickness”: “it’s all-in the mind”. Makkelijk praten voor iemand die al 40 jaar elke dag op een schip zit… Ik dacht, “you know what you me can, you can me the pot on”, dacht ik… met je “all-in the mind”. Zit "all-in-the-evenwichtsorgaan", dacht ik zo…

Toen ik even niet naar de horizon keek, werd ik acuut supermisselijk… en waar ik het de hele tocht lekker weg had zitten te boeren… was het nu te laat. “Can you give me the bucket?”, riep ik nerveus naar iemand en gelukkig kreeg ik ‘m meteen. Enkele seconden later, kwamen mijn boterhammetjes met jam, die ik die ochtend zo met plezier opgegeten had, mijn keel uit. Met zo'n 100 km/u in de emmer... Onder toeziend oog van 10-12 andere duikers, twee divemasters en 2 schippers… Niet echt een hoogtepunt van deze trip. :( Mijn voorverteerde bammetjes met jam erna aan de zee gedoneerd en de vissen smulden er rijkelijk van… :)

NOG EEN KEER…

Ik kreeg twee zeeziektepilletjes van iemand, slok water erbij… maar liefst 1,5 minuut wist ik het binnen te houden… en toen, zoals we in het Limburgs zeggen, “hub ich d’r Hub weer gezieen”. Over de reling deze keer. Een Franse knul deed gezellig mee. Toen de 1e duik…. Want in het water golft het niet en voelde ik me weer prima. Supermooie duik: schildpadden, enorme roggen, giant wrasses van twee meter, giant trevallys, zeeslangen en enorme scholen vissen en baracuda’s.. En 15 meter zicht :) Echt gaaf! Terug aan boord… zelfde ritueel over de reling… We waren nu al met zijn 4en aan ’t braken geslagen, dus ik voelde me niet meer zo alleen. Mijn maag was toch echt leeg, maar ja… het hield niet op… vreselijk…

Toen met moeite wat blaadjes sla gegeten en een nieuw pilletje… gelukkig ging t nou wel goed :) Tweede duik ook nog een 3m lange nursing shark gezien. Dus… de duik was fantastisch!!!! Maar de rest…. :S

NAAR DE HAAIEN: 5-DAAGSE LIVE-A-BOARD op het GREAT BARRIER REEF

Volgende bestemming: het duikoord Cairns. Hier de 1e dag meteen een last-minute-trip geboekt naar “the great barrier reef”. De boot ging ook naar de topbestemmingen Cod Hole en Osprey Reef, waar de haaien gevoerd zouden worden… Het duiken was te gek! 20-30 meter zicht, enorme vissen en prachtig koraal. 2 hoogtepunten:

- Giant Cods die voor je neus werden gevoerd bij de “Cod Hole”… deze beesten zijn groter en lomper dan de haaien die hier zitten, maar niet gevaarlijk
- Het voeren van de haaien… “SLIK”... toch wel spannend...

FEEDING THE SHARKS

Ho-ly-shit! Om toch maar die Engelse termen te hanteren… Ik heb nog nooit zoiets spectaculairs meegemaakt. CHECK DE FOTO’S EN HET FILMPJE… Wat hebben we hier gedaan…? Enige uitleg:

Buiten het Great Barrier Reef ligt Osprey Reef… een zware tocht op de boot incl. kotsers. Ik was deze keer zo verstandig om pilletjes in te nemen. Dus alles binnengehouden :) “Osprey” ligt buiten het Great Barrier Reef… en ondervindt geen bescherming van dit grote rif en de zee is dus erg ruw… dit is de plek van de haaien. We gingen allen omlaag en in een cirkel op een rots zitten, zo’n 15 meter diep. Er werd een kliko omlaaggelaten, met hierin bevroren tonijnenkoppen… aan een stalen ketting geregen. Dit was ongeveer 10m bij ons vandaan. Op het moment dat die kliko met bloedgeur het water in kwam, verscheen de ene na de andere haai. Er cirkelden op zijn minst 50 haaien 5-10m bij ons vandaan. Grey Reef Sharks, White Tip & Black Tip Reef Sharks, en een 3m lange Silver Tip Reef Sharks… de laatste is niet ongevaarlijk. Ook andere vissen en enorme Cods lieten zich zien.

KILL & ATTACK

Op het moment dat de kliko openging, en de tonijnenkoppen naar boven kwamen, vielen 50 haaien dit vlees aan. Ongelooflijk agressief… iedereen was zwaar onder de indruk! Jullie moeten gewoon de foto’s zien… en t filmpje is ongelooflijk bruut… Ik heb nog nooit zoiets vets gezien… Onze Nederlandse trots en hoop in bange dagen “Britt” zou zeggen: “fucking vet” ;) De trip was duur, maar ik had het voor geen goud willen missen… Ik ben er nog steeds helemaal hyper van… en de mensen die mij goed kennen, weten dat ik niet zo snel hyper ben ;) Wat zeg ik… Volgens mij was ik dat nog nooit geweest.. ;)

VERDER

Inmiddels is Fleur ook in Cairns aangekomen. Supergezellig om ‘r weer te zien. Morgen gaan we naar Cape Tribulation… regenwoud met prachtige baaien… waar zwemmen zelfmoord is, vanwege de zoutwaterkrokodillen… doen we maar niet dus. Daarna ga ik de outback verkennen… Fleur vliegt naar Melbourne…

Nou, laatste keer… FOTOOOOO’SSSSSSS…. En t FILMPJEEEEEEE! 2e filmpje is om weer ff te relaxen met wat mooie gele vissies.

En als bonusfoto voor de dames: de ongelooflijk sexy Russische man, die in trendy speedo op het dek “staat” te zonnen… graag gedaan! Haha… wat een gast;)

Volgende keer: Ayer’s Rock, outback, kangaroes en 45 graden :)


  • 16 November 2011 - 07:20

    Melanie En De Kids:

    Hallo Koen, geweldig verslag. Met heel veel plezier gelezen. Bedankt ook nog voor jouw sms gisteren. je was de eerste, haha. Waar zijn de foto's. Met zoveel spanning het hele verslag gelezen, eindelijk dacht ik, nu naar de foto's en filmpje. Maar ik vind ze niet.
    Kus van mij en de kids

  • 16 November 2011 - 07:49

    Simone:

    Hey Koen,

    Wat een verhalen weer?! Lekker bezig!
    Mooie foto's en geen koal's mee onzedelijk betasten he?! hahaha ;)

    die foto van die Rus had je ons wel kunnen onthouden. ;) hihi

    Nog veel plezier, de je wel voorzichtig in de outback! :s

    XXX Simone

  • 16 November 2011 - 09:07

    Melanie En De Kids:

    Geweldige foto's oom koen

  • 16 November 2011 - 09:23

    Luc:

    Hey Koet,
    Jij hebt normaal gesproken toch een ijzersterke maag? Ik heb nog nooit eerder gehoord dat je "d'r Hub" gezien hebt, niet in de wasbak, niet over de bank, niet in de emmer, het verbaasd mij zeer......
    Mooi verhaal overigens, jij schrijfkunst neemt met de reis toe. Ik raad je dan ook aan, om nog meer reizen te gaan maken en je baan als dierenarts in te wisselen voor die van columnist (bij de New York Times of zo...).
    Geniet er van,
    Luc

  • 16 November 2011 - 09:24

    Luc:

    En uiteraard moet verbaasd verbaast zijn....

  • 16 November 2011 - 11:29

    Linda En Rob:

    HHHHHHHHOOOOOOLLLLLLLLLLLYYYYYY shit,

    Wat een brute verhalen, fotos en video. Vooral van die gele visjes. We wisten dat je eigenwijs was en nu ben je er zelf achter gekomen dat Koala knuffelen eigenlijk not done is.
    Wij zijn helemaal niet flabbergasted dat je gebraakt hebt. Bij ons in Genhout heet dat trouwens: Huberuh het begint altijd met een HOE, en dat volgt de BEEEEEhhhhhh).

    Maar serieus die duikfotos en filmpjes zijn echt fantastisch. Daar willen Linda en ik ook wel heen.

    Tuurlijk komen we je ophalen in Newcastle, als je maar niet gaat Huberuhhh op de terugweg.

    Latersssss

  • 16 November 2011 - 11:38

    Helmonder:

    Mooi verslag man, veel homovissen gezien zo te zien... en leuk dat je Nemo nou eindelijk gevonden hebt!
    Dat koalaknuffelen, ach ja, kinderen slapen per dag ook veel en die worden ook te vaak geknuffeld, maar hoor je daar ooit iemand over??

    geniet ze!

    Julezz

  • 16 November 2011 - 12:02

    Ceciel:

    Wat sjiek hey Koen!!!!! En dat filmke van die haaien...... ECHT SUPERRUIG!!!!!
    Geniet ze nog dao!!!

  • 16 November 2011 - 13:57

    Niels:

    Sjiek, sjiek, sjiek. Ongeloofelijk gaaf om die haaien zo bezig te zien, terwijl je 10m verder al chillend op een rots zit. Weet je wel zeker dat je niet moest braken vanwege die Rus in z'n ballenknijper?

  • 16 November 2011 - 15:05

    Ingrid:

    Heey Koen!!
    Wat een geweldig verhaaltje weer!!
    Heb samen met Tiny (poetsvrouw van t Hoogveld) gelezen.
    Ze vond t geweldig om te zien wat je bezighoud op je verre reizen!
    En uiteraard was t erg grappig.

    Groetjes Ingrid en ook de groetjes van Tiny!!

  • 16 November 2011 - 19:16

    Chantalle:

    Erg indrukwekkend, WOW!!

  • 16 November 2011 - 22:48

    Jois:

    Hey Lambik,
    (Teminste, ik neem aan dat jij dan de klungelige, kale, personage was in dit Suske en Wiske verhaal?!)
    Het ziet er echt super uit allemaal! Maar je ziet inderdaad wel erg ongelukkig uit op je koala-knuffel-foto...maar dat komt zeker omdat je toen omgerekend had hoeveel je voor dat moment had betaald he?! ;p
    Enne...Ik wil nog even zeggen dat ik echt su-per-blij ben om te mogen lezen dat je niet alleen maar van mijn stuurmanskunsten misselijk wordt!! :)
    Nou Koen, Geniet ervan en ik verheug me nu al op het vervolg
    x Jois

    Oh ja, dat Russische portret ben ik je echt dankbaar voor


  • 18 November 2011 - 13:54

    Jarosj:

    Hey Koen,

    echt top! super verslag! Je kunt nu weer opscheppen in de komende tijd (heb je altijd al gedaan!) he!

    echt leuke foto's, geniet ervan

    gr Jarosj en inge

  • 20 November 2011 - 08:16

    Lan:

    Geweldig avontuur weer met die haaien!

  • 20 November 2011 - 16:21

    Mamalucy:

    wat een schattige foto van jou met die koala; ik heb je knuffelkoalaatje van vroeger al gewassen en in je bed gelegd tegen het heimwee als je terug bent. Nee, alle gekheid op een stokje, je beleeft weer fantastische avonturen en je verslagen zijn geweldig om te lezen. Geniet nog maar even, de weken vliegen voorbij.
    Kus, Mam

  • 22 November 2011 - 20:06

    Naomi:

    Wauw!!! Wat een vette foto's en filmpjes zeg! Ziet er echt geweldig uit Koenie. Veel plezier nog op de rest van je reis en groetjes aan Fleur, Linda en Rob. X Naomi

  • 24 November 2011 - 22:45

    Nath:

    Zoals verwacht, weer fantastische verhalen. Ik lees ze met plezier!
    Geniet nog van je laatste weekjes!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koenie

Actief sinds 28 Okt. 2009
Verslag gelezen: 2061
Totaal aantal bezoekers 126534

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 28 Maart 2014

Ecuador & de Galapagos eilanden

12 Oktober 2011 - 14 December 2011

Australië - down under...

26 Januari 2011 - 20 April 2011

Maleisië, Borneo, Singapore, Indonesië

25 Januari 2010 - 25 Maart 2010

Iguazu

12 Maart 2010 - 25 Maart 2010

Amazone / pampa's / La Paz

03 December 2009 - 15 December 2009

Ushuaia - Antarctica

28 November 2009 - 30 November -0001

Buenos Aires - Peninsula Valdes

Landen bezocht: