Melbourne: Great Ocean Road & Beautiful Tasmania - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Koenie - WaarBenJij.nu Melbourne: Great Ocean Road & Beautiful Tasmania - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Koenie - WaarBenJij.nu

Melbourne: Great Ocean Road & Beautiful Tasmania

Door: Koenie

Blijf op de hoogte en volg Koenie

11 December 2011 | Australië, Newcastle

Hallo iedereen,

Dit is alweer mijn laatste verslag… ahhhh… wat jammer hoor ik (sommige van) jullie denken…. Inderdaad. Vind ik ook. Nog een paar dagen Sydney en dan naar huis vliegen. Terug naar de kou, waar jullie al een tijdje last van hebben. Maarrrrrr….

In dit laatste verslag weer heel mooie en heel grappige dingen: :)
- De prachtige Great Ocean Road langs de kust, ten westen van Melbourne
- De adembenend mooie natuur van Tasmanië
- Wombats
- Echidna’s
- Pinguins :) :) :)
- Tasmanian Devils
- Koen acties, voor de liefhebbers ;)

GREAT OCEAN ROAD

Ik kan natuurlijk uitgebreid gaan uitweiden over hoe mooi deze rotsachtige kustlijn is. Met de indrukwekkende 12 apostelen, terwijl er maar 6 zijn, maar goed… 12 lokt meer toeristen. Maar kijk maar gewoon de foto’s, dan ga ik nu iets grappigs vertellen…

Het was een erg lange tour. Om 7:00u werd ik opgehaald door de tourbus. We gingen de hele dag rijden en gedropt worden langs de route, om mooie foto’s te maken. Het weer was prachtig. Ok, geduld, het grappige komt zo… :) Tegen 17u begonnen we aan de drie uur durende terugrit. Ik was heerlijk in slaap gevallen met mijn vestje tussen mijn hoofd en het raam gepropt. Toen hoorde ik half-slapend de tourgids: “okay guys, so we’re getting off here and you can buy food. There’s a Maccie, KFC, Subway. Buy your food and take it to the bus, you can eat on the way. Okay, guys, so 15 minutes to get your food,” terwijl de bus tot stilstand komt. Ik open mijn ogen, zie mensen overleggen, zo van, gaan we eten halen of wachten we tot we terug zijn in Melbourne..? Ik denk: “nou, één moet de eerste zijn”, en sta op met een slaapdronken hoofd. Loop naar de deur van de bus, doe ‘m open en hoor ineens de tourguide schreeuwen: “WHAT ARE YOU DOING???” “Ehhh, I’m gonna buy food?!?!” Guide: “WE’RE STANDING IN THE MIDDLE OF THE FREAKING ROAD!!!!” Slik, ik kijk, staan we voor een stoplicht… Ik kijk de bus in, zit iedereen me aan te staren, zo van wat gaat die gast doen. “CLOSE THE DOOR, THE BUS CAN’T DRIVE WHEN THE DOOR IS OPENED!!!” Eh.. dus ik die deur dichttrekken, auto’s aan toeteren. :) Ik denk, ik moet nu met een verklaring komen: “Okay, I’m really sorry… I just woke up and the only thing I heard was, “so go and get food”… And I was very sleepy, so I just got up… and wanted to get out… I thought we were parked”. Iedereen helemaal in een deuk. De guide moest er ook erg om lachen.. en ik met een knalrood hoofd weer naar mijn plek achter in de bus gaan lopen.

Ik vraag de experts: Luc, Loek, Jules (Helmonder)… Is dit een Koen-actie? ;) Ik vermoed van wel… :)

MELBOURNE

In Melbourne heb ik herinneringen opgehaald met Lydia, die ik samen met Oane (de Fries uit Friesland) heb ontmoet in februari op Borneo, toen we schilpadden gingen spotten. (op verzoek van Monique B. toch Oane nog eens genoemd ;) ) Verder in Melbourne, vooral niet zoveel gedaan. 7 weken actief zijn, tours doen, duiken, hiken, verslagen typen voor jullie en elke avond sociaal een biertje (of twee of drie of meer) drinken met andere mensen in het hostel eiste zijn tol… Ik werd een beetje ziekjes. Daarom een detoxweek ingelast, zonder bier en op tijd slapen :) Om erna weer helemaal fit te zijn voor:

TASMANIË

WOW! Wat een prachtig stuk Australië. Naar mijn mening het mooiste. Het weer kan er erg slecht zijn, zelfs in de zomer kan er sneeuw vallen. Dus ik vreesde het ergste, aangezien ik zelfs in de outback (woestijn) stortbuien had gehad. Maarrrrr….. ik had enorm veel geluk. Zon! 4 dagen lang en een graad of 20-22… Uitzonderlijk goed voor hier. Ik ben ervan overtuigd dat de regen me gewoon even kwijt was. En niet in de gaten had dat ik naar Tasmanie gevlogen was. Je zou kunnen zeggen dat de regen even van zijn “apropos” was, toen ik ineens vroeg in de ochtend uit Melbourne vertrokken was... ;)

Ik heb hier in de stad Hobart bij Leanne gelogeerd. Leanne heb ik op de trip naar Antarctica twee jaar geleden leren kennen. En die twee weken hebben we superveel gelachen samen. Reden genoeg om haar op te zoeken. Ze had de hele week vrij genomen. Superleuk! Privé tour dus :)

CRADLE MOUNTAIN

Deze berg is 1545m hoog en wat een prachtige foto’s kon ik hier maken, met een mooi meer in de voorgrond. Kijk zo maar naar de foto’s, ga ik weer wat grappigs vertellen… in de categorie leedvermaak… Is wel een beetje genant, maar alles voor de lach he ;)

We moesten 550m omhoog tot de top. We kozen de “rough track”, een uur lang steil omhoog ipv 2 uur lang minder steil wandelen. Leanne is 44 maar een geoefende hiker… Ik ben 31 en heb best wat gehiked, maar niet zoveel als zij.. Dat zou ik gaan merken... Het tempo van Leanne… slopend. Ik wilde natuurlijk niet als “jonge gast” tegen een 44 jarige vrouw zeggen: “eh… could we slow down a bit?” Geen haar op mijn hoofd die daar aan dacht. ;) Maar ik had het zwaar… dat in combinatie met: mijn verkoudheid die nog aanwezig was, mijn (lichte) asthma, het was warm, zonnig en geen zuchtje wind…

Op ’n gegeven moment zei ik: “I need to sit down for a bit”, dronk wat water en toen dacht ik dat ik moest overgeven. En toen werd t zwart voor mijn ogen… Een minuut later kwam ik bij :) “wow, what happened?” Ik was dus flauw gevallen… omdat het tempo van een 44-jarige vrouw te zwaar was… Ahum… Ik ben er wel van overtuigd, dat die verkoudheid en het gebrek aan lucht daarbij een grote rol speelden. (ik moet mezelf natuurlijk ook verdedigen he ;) ) Volgens Leanne maakte ik ook een soort van gorgelgeluid, terwijl ik buiten bewustzijn was en ze dacht ik aan het overgeven was. Het bewijs kwam een half uur later… toen ik mijn neus snoot… inderdaad… je voelt ‘m al aankomen… er zat sla tussen mijn snot!!!! Dat moet dan toch ook ergens naar boven zijn gekomen he, want die boterham met sla en ham had ik die ochtend toch echt doorgeslikt ;) Ik heb er geen foto van gemaakt ;)

Tja.. niks aan te doen. Daarna zijn we iets rustiger gaan lopen, iets wat meer bij een verkouden, asthmatische 31-jarige man past. En alles was verder prima. De klim tot de top was zwaar, maar leuk. Het uitzicht mooi. Zie foto’s.

WOMBATS & ECHIDNAS!

De eerste avond in het park, spotte ik gelijk een echidna langs de weg. Een echidna (spreek uit: eekitna) is een soort egel, maar hij legt eieren en is toch een zoogdier. Samen met het vogelbekdier (zie 1e verhaal) de enige in deze soort. Normaal rennen ze weg, maar deze camerageile echicdna bleef mooi poseren :) Dezelfde avond 3 wombats gezien… die had ik in heel Australie nog niet gezien, en hier wemelde het ervan. Als dierenliefhebber was ik “totally-in-my-nopjes”. Dagen erna nog meer echidnas, wombats, papegaaien en wallabys gezien. :)

LUXE VAKANTIEHUIS in BICHENO

Leanne heeft vrienden in Bicheno wonen. Een echtpaar van in de 60, maar superaardige en relaxte mensen. Ze reizen en duiken graag, dus genoeg te vertellen. We mochten in hun vakantiehuis slapen. Heel mooi huis, met 3 slaapkamers.. niet klein dus. Eigen kamer met een kingsize bed… en das wel lekker na 2 maanden in hosteldorms te hebben geslapen in stapelbedden, met snurkende, stinkende backpackers als kamergenoten… :) Maar de reden om naar Bicheno te gaan:

DWERGPINGUINS

Jaja, mijn persoonlijke hoogtepunt… ik denk dat de meesten van jullie al weten dat ik een beetje pinguingek ben… Ik heb al de humboldtpinguin in Peru gezien, de Magelhaenpinguin in Argentinie en de ezels-, adelie- en kinbandpinguin op Antarctica. En nu, nr 6 van de lijst (van 18 soorten): de dwergpinguin (blue penguin/little fairy penguin). Normaal als je een tour boekt om ze te zien, mag je geen foto’s maken. Dit is omdat het natuurlijk niet goed is als er honderden mensen met die flits bezig zijn. Maar… Richard en Meriloy (het echtpaar) zeiden: “these little 40cm creatures survive huge waves and big sharks… you can’t kill ‘m with a flash!”. Dat is de juiste instelling haha. “We got some really good torches.. we’ll shine the light in their eyes and then you can take a good photo”, grapten ze. Dus.. gewapend met een camera en zaklampen gingen we in het donker kijken. Want… ze komen pas uit zee als het donker is. Er zaten er een paar honderd. Verdeeld in kleine groepjes zaten ze tussen de rotsen. Ik was weer helemaal blij. En een hoop foto’s kunnen maken… en ik denk dat ze er wel tegen konden :)

WINEGLASS BAY

Vanuit Bicheno zijn we ook naar het prachtige Wineglass Bay gegaan, één van de mooiste plekken hier. Zie de foto’s. Prachtige blauwe zee en hagelwit strand… terwijl het water erg koud is. Ook wat tamme wallabies op het strand. Het mannetje werd erg opgewonden toen ie mij zag.. en het zag er niet zo prettig uit, wat daar ineens in het plakkerige, fijnkorrelige zand hing… zie foto! ;) Haha… ik weet niet waarom ie zo opgewonden werd toen ie mij zag. Ideeën, iemand?

TASMANIAN DEVILS

Vandaag zijn we naar een Tasmanian Devilpark geweest. De Tasmanian devil is een buideldier en een carnivoor. Volgens mij kennen jullie hem wel van de Looney Tunes ;) In het echt zien ze er anders uit. Helaas zijn ze met uitsterven bedreigd, door een virus dat tumoren veroorzaakt. Wel heel leuk om ze te zien. Grappige beestjes, maar ze bijten zo je vinger eraf als je in de buurt zou komen. :) Zie de foto’s.

EINDE VAN DE TRIP

Tasmanie zit erop. Het was echt te gek! De hele reis was te gek! Om te beginnen om Rob en Linda weer te zien, het reizen en lachen met Fleur(t), de Whitsundays, het duiken met al die haaien, de outback (ook al regende het).. teveel om op te noemen eigenlijk.. en nu Tasmanie als afsluiter…

Maandag vlieg ik naar Sydney.. Plan was om lekker op Bondi Beach een beetje bij te kleuren, maar de regen heeft me door… en heeft in de gaten waar ik heen ga. “Thunderstorms” voorspeld in Sydney… dus dan ga ik maar ergens een zonnebank zoeken ;) En woensdag ben ik weer terug. Het is supermooi geweest maar ook altijd leuk om weer terug te gaan.. Heerlijk, op weg naar de winterse kou en het druilerige Hollandsche weer… wie houdt daar niet van? Nou.. eh.. ik.. Maar goed… Ik mag niet klagen he :) Jullie zitten er al een tijd in :(

BEDANKT

Iedereen bedankt voor al die leuke berichten steeds. Het is echt heel erg leuk om te weten dat zoveel mensen mijn foto’s kijken en mijn ellenlange verhalen lezen. :) Omdat jullie die berichten zo trouw blijven plaatsen, blijf ik ook met plezier schrijven.

GELUKKIG HEBBEN WE DE FOTO’S NOG

Iedereen die de 12.567 foto’s wil komen kijken is van harte welkom :) Laat maar een bericht achter, en dan neemt de fotograaf vanzelf contact met u op.

Tot de volgende reis.

Koen


  • 11 December 2011 - 11:44

    M.:

    Weer supermooi Koen. Heb braaf alles gelezen en bekeken! Ben jaloers.

    Kus

  • 11 December 2011 - 13:44

    Yarno:

    hey koen,
    cool zeg
    als ik groot ben ga ik ook naar australie!!!!!
    omdat ik ook die dieren wil zien
    is zoon tasmaniandevvel niet gevaarlijk??
    groetjes yarno

  • 11 December 2011 - 13:52

    Jois:

    Wow!! dit is echt het aller mooiste stuk van je reis..
    Foto's zijn prachtig....verslag...tja wat zal ik ervan zeggen...door je geuren en kleuren vertelling over je flauwvallen en het herkauwen van je sla... heb ik mijn eten net ook 2 keer gegeten!! ;)
    Enne... nu moet ik dus iedere keer aan die opgewonden wallaby denken wanneer ik labello op mijn lippen smeer !!! :P
    Goede vlucht terug...
    kus Jois

  • 11 December 2011 - 13:54

    Finn:

    Welke kangaroe op de foto's is nu voor mij?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

  • 11 December 2011 - 14:30

    Barbara:

    Hoi Koen,
    Wat een geweldige foto's ! Ik kan me goed voorstellen dat het jammer is om weer naar huis te gaan ! Ik heb erg genoten van je verhalen en vooral het deel met de sla in de neus !
    Ik kom graag foto's kijken !
    x

  • 11 December 2011 - 15:03

    Monique B:

    Wat leuk!! Speciaal voor mij! En 2 keer zelfs! Dankjewel! Nu mag je weer terugkomen! We hebben je gisteravond gemist... Gitaar had goed geklonken bij onze muziek!

    Tot snel!

  • 11 December 2011 - 15:04

    Luc:

    Ja!!!

  • 11 December 2011 - 16:41

    Gerben:

    Lekker reizen, de vuige uitschakeling van ajax gemist, wineglass bay... vd week net ergens gelezen dat het de nr1 beach in de wereld is... dan mag jij wel een keertje natregenen ;)
    Goeie reis terug.

  • 11 December 2011 - 16:51

    Loek:

    Ja, inderdaad een Koen-actie. Eigenlijk had je nog een klap moeten krijgen van de buschauffeur dan wat het een authentieke Koen-actie geweest.

  • 11 December 2011 - 17:30

    Jessica :

    Wil zeker een keer de foto's zien! Geniet nog even en alvast een hele goed terugreis!

  • 11 December 2011 - 20:05

    Simone:

    Koen,

    Mooie verhalen en foto's weer.
    Have fun je laatste dagen daar, en fijne (En lange) terug reis. Succes
    Doe voorzichtig! ;)

    Groetjes Simone

  • 11 December 2011 - 20:56

    Lily:

    Heb weer erg gelachen om je verhalen.. zag het helemaal voor me. Ook erg leuk de herkenbare plaatjes van de Great Ocean road en Tasmania! Zo mooi allemaal.. en bijzonder al die diersoorten waarvan sommige echt alleen op Tasmanie voorkomen. Succes met wennen aan de kou in Nederland!

  • 11 December 2011 - 21:22

    Marian:

    He Koenie,
    Supercool die foto op het strand met wallabi, was dat zandstokje wel waard toch. Kheb echt precies dezelfde foto bij wineglassbay, wat leuk! Maarehh, zie ik nou dat je toch geflitst hebt bij de pignuings? Dat kan niet he...? Ik wacht de rest van de fotos wel af op een speciaal door jou georganiseerde avond al je trouwe followers.
    Goeie reis terug! Sterkte met de kou straks! Liefs, Marian

  • 12 December 2011 - 08:59

    Paul K:

    Geweldige foto's en een heel leuk verslag, zo kunnen we mee genieten van je avonturen en jaloers zijn.We genieten hier van de regen.Ik zou mijn terug reis nog wat uitstellen en wachten op hogere temperaturen

  • 12 December 2011 - 09:03

    Max:

    Ziet er weer goed uit Koenie. Mooie foto's ook! Het wordt wel eens tijd dat je voor je volgende reis eens iets aan je conditie gaat doen... :-). Koen...een 44 jarige vrouw??? Dit vind ik echt een Elze-onwaardig ;-).

    Goede reis terug en tot gauw

  • 12 December 2011 - 10:11

    Sander:

    hey Koenie,

    Afgestraft door de astma goden omdat je je broer er vroeger altijd mee pestte. hahaha. Is Asthma trouwens de rijke tak van de astma familie? We zijn in ieder geval weer blij dat je terug komt en met wij bedoel ik alle hitsige katers die gecastreerd moeten worden. De kids en ik zullen je foto's en flauwe verhalen missen. Je kaartje is afgelopen week aangekomen. 28 dec. zijn we in Heerlen, hoop dat je er dan ook bent. Ik kan dan je hulp gebruiken als cameraman. Ik heb een akkefietje met de belastingdienst en zoek iemand die mij wil filmen als ik het belastingkantoor in Heerlen ga Pieter Stormen. tot snel.

    gr
    Sander


  • 12 December 2011 - 10:29

    Jeu :

    Hey Koen, die foto van die Koala heb je die bij Cape Otway langs de weg gemaakt? Hij komt me namelijk heel erg bekend voor haha. Ja echt cool het dat die Koala's daar zo dicht bij de weg zitten. Goede terugreis en tot snel! Donderdag pokeren? Nee grapje ik kan zelf niet, maar na de kerst kunnen we t weer oppakken wat mij betreft want t heeft de hele tijd stilgelegen. Zo zie je ook he wat jij stiekem toch voor een invloed hebt op de groep.

    Groetjes,

    Jeu

  • 12 December 2011 - 10:37

    Ellen:

    Ik zag op hyves opeens een reisverslag staan van jou,die ben ik dus snel gaan lezen.
    Leuk weer hoor!
    Mooie foto,s!
    De andere verslagen moet ik nog lezen,nu een keertje met de laatste begonnen,ha ha ha.
    Goed terugreis en dit zal wel niet je laatste reis zijn,dus gooi me niet van hyves!

    Groetjes Ellen.

  • 12 December 2011 - 10:43

    Maaike:

    Ha Koenie!
    Ik denk dat je maar moet stoppen als dierenarts en door moet gaan als schrijver. Echt leuk om te lezen. Edvin zat bij elke update alleen maar: dat meen je niet, dat meen je niet! Dachten wij stoer te zijn met 2 whitetip reef sharks en een kudde turtles op Gili... ennuh die regen, heb je die naar bali gestuurd? Het plenst hier als een malle! Gelukkig hebben we een kamer met overdekt terras. Vervelend. Maar goed jij bent toch al neger zo te zien dus voor jou maakt het niet uit. Ik sluit me aan bij de foto avond die je voor Marian gaat organiseren. Graag een strenge selectie van een foto-tje of 1000... Nou Koen, geniet nog de laatste dagen en tot in NL!
    Lfs

  • 12 December 2011 - 11:32

    Mamalucy:

    hey lieve koen,
    dit is wel het hoogtepunt van je reis (het overgeven daar gelaten). Wat een enige foto's weer en een leuk verhaal erbij.
    Bedankt vh bellen zojuist en nogmaals een goede, veilige vlucht naar huis.
    Kus,
    Mam

  • 12 December 2011 - 14:26

    Kel & Niels:

    Qua dieren is Tasmanië wel echt een paradijs. De meeste hebben wij zelfs nog nooit op de beeldbuis gezien. Was leuk om alles te lezen alleen het laatste verhaal was wel erg gedetailleerd (nasty).

    PS: Die foto van die meeuw is echt meesterlijk!!!

    Goeie terugreis!

  • 12 December 2011 - 15:21

    Sylvana:

    Echt coole foto's van de mooie diertjes daar!!! Ben Jaloers!!
    Goede reis terug naar NL!

    X

  • 12 December 2011 - 21:10

    Joris En Marleen:

    Ga je nou naar de andere kant van de wereld voor die meeuw? Die hebben wij afgelopen zaterdag ook gezien...wel met een sjaal en jas over ons hoofd getrokken elkaar vasthoudend aan de eerste de beste strandpaal....rennend tussen de hagelbuien door....maar die meeuw zag er dus mooi wel't zelfde uit....Jaloers....welneeeeee

    Tot snel! Groetjes van ons

  • 13 December 2011 - 11:53

    Mabelle:

    Koenster!

    Bijna weer terug manneke...dat zal wel weer ff wennen zijn. Dank voor het kaartje, heel lief (en ook heel lief dat je ze naar beide huizen hebt gestuurd). Hoop je 28 december te zien en geloof dat je ook direct een Elze storm team met Sander mag gaan vormen :-)

    Veilige reis!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koenie

Actief sinds 28 Okt. 2009
Verslag gelezen: 1265
Totaal aantal bezoekers 126534

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 28 Maart 2014

Ecuador & de Galapagos eilanden

12 Oktober 2011 - 14 December 2011

Australië - down under...

26 Januari 2011 - 20 April 2011

Maleisië, Borneo, Singapore, Indonesië

25 Januari 2010 - 25 Maart 2010

Iguazu

12 Maart 2010 - 25 Maart 2010

Amazone / pampa's / La Paz

03 December 2009 - 15 December 2009

Ushuaia - Antarctica

28 November 2009 - 30 November -0001

Buenos Aires - Peninsula Valdes

Landen bezocht: